Dalsze korzystanie z witryny, użytkownik wyraża zgodę na korzystanie z plików cookie. Więcej...

Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb (zapamiętywanie preferencji i ustawień na naszych stronach, zbieranie anonimowych danych dla celów reklamowych i statystycznych).Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.

Zamknij

» Blog Archive » 1 październik – Ogólnopolski Dzień Tornistra
1 październik – Ogólnopolski Dzień Tornistra

Dzień 1 października został ogłoszony przez Ministra Edukacji Narodowej Ogólnopolskim Dniem Tornistra. Celem akcji jest przekazanie informacji ukierunkowanej na profilaktykę wad postawy.

Działania mają zasięg ogólnopolski i przewiduje się w nich udział wszystkich szkół podstawowych. Skierowane są do rodziców, opiekunów, dzieci, dyrektorów szkół, nauczycieli oraz pielęgniarek i higienistek szkolnych.

W miesiącu październiku 2018r. przeprowadzono badania ciężaru plecaków w 2 szkołach podstawowych (1 szkoła miejska, 1 szkoła wiejska).

Łącznie badaniami objęto 568 uczniów, w tym: dziewczęta – 243, chłopcy- 325.

W placówkach oceniono po 2 oddziały w każdym roczniku, czyli łącznie 32 oddziały.

 

Wnioski:

1)Na 568 uczniów zbadanych- 473 spełniało tzw. wysoką normę (ciężar plecaka nie przekraczał 15% masy ich ciała), co stanowi 83, 3%.

Na 568 uczniów zbadanych- 226 spełniało tzw. niską normę (ciężar plecaka nie przekraczał 10% masy ich ciała), co stanowi 39, 8%.

2)Ciężar plecaków był bardzo zróżnicowany: najlżejszy ważył 1,42 kg (klasa I), najcięższy

8, 95 kg (klasa VII). W tym samym oddziale klasowym występowały duże różnice dotyczące ciężaru plecaków, np. 2, 85 kg i 6, 10 kg, w innej klasie 2, 80 kg i 8, 40 kg, w kolejnej

2, 65 kg i 6, 25 kg.

3)Niekorzystne wyniki stwierdzono w klasach IV, np. w jednej z klas IV na 15 zbadanych dzieci, 5 spełniało tzw. wysoką normę, zaś niskiej normy nie spełniało żadne dziecko.

W innej klasie IV na 12 zbadanych, również 5 dzieci spełniało wysoką normę, niską normę spełniało 1 dziecko. W klasach IV dzieci w większości mają niską masę ciała, natomiast
w programie nauczania są już konkretne przedmioty, które wymagają noszenia podręczników, zeszytów, ćwiczeń.

 

4) Szkoły objęte badaniami zapewniły uczniom możliwość pozostawiania przyborów szkolnych, podręczników, itp.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krośnie przypomina Zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego, celem wykorzystania w swoich działaniach:

Zalecenia dotyczą właściwego wyboru tornistra/plecaka szkolnego, a także wskazania jak prawidłowo zapakować i kontrolować jego właściwe użytkowanie:

  • masa tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała ucznia,
  • powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców,
  • jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,
  • cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,
  • tornister powinien mieć równe, szerokie szelki,
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
  • tornister należy nosić na obu ramionach,
  • konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy,
  • wskazane jest podjęcie współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych.

Nadmierna waga tornistra może powodować nasilenie bólów pleców, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała

i w efekcie prowadzić do skrzywienia kręgosłupa. Na przekroczenie wagi tornistrów/ plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim takie czynniki jak;

  • obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu,
  • noszenie dodatkowych słowników i książek,
  • noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania, takich

jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami,

  • rodzaj materiału z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0, 5kg do 2 kg),
  • niewystarczający nadzór opiekunów(rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów,
  • brak możliwości pozostawiania części podręczników i przyborów szkolnych.

 

Nie wszyscy rodzice zwracają uwagę na zawartość plecaków, co skutkuje pakowaniem przez dzieci przedmiotów zbędnych podczas zajęć lekcyjnych (zabawki, kosmetyki, urządzenia do słuchania muzyki).

Aby zapobiec dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego
 i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych
i statycznych, tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji).

Dyrektor jako organizator życia szkoły sprawując nad nią ogólny nadzór powinien włączać jak najszersze grono osób, przede wszystkim rodziców i opiekunów do działań w zakresie promowania zdrowego stylu życia, mających na celu kształtowanie prawidłowych nawyków zdrowotnych.